Sekcia : Profil

Málokto si dokáže predstaviť kultúru bývania bez poriadneho osvetlenia. Dá sa s ním v priestore doslova čarovať, a tak sme navštívili jedného z kúzelníkov, ktorí do interiérov vytvárajú pôsobivé kúsky.
Objavil ducha tradície a obľúbil si remeslo drotárstva. Nekopíruje však jeho tradičnú formu, ako ju poznáme z minulosti, ale vytvára nové línie predmetov, ktoré drotárstvo nepoznalo. Reč je o mladom slovenskom dizajnérovi Šimonovi Mišurdovi. "Drotárstvo ma oslovilo už na vysokej škole v ateliéri docenta Chrenku, keď sme robili tému Z minulosti do súčasnosti, na ktorej sme spolupracovali s ÚĽUV-om. Dostal som sa tak k ľudovým technikám a zaujali ma. Táto tradícia sa mi zdá dosť nepovšimnutá, a pritom má v sebe potenciál akéhosi rastu. Vymyslel som si teda produkty, ktoré by boli trochu iného charakteru ako bežná drotárska produkcia a začal som robiť svietidlá."  V interiéri sa naozaj nedajú svietidlá vytvorené z drôtu a antikora prehliadnuť.

Jemne pôsobiaci drôt s pevnosťou a chladom antikora napriek svojim daným vlastnostiam pôsobia v konkrétnom tvare prívetivo. Tvarové kompozície vytvárajú zaujímavú štruktúru a spozorujete aj optické klamy. "Kombinácie robím aj s papierom, pomocou neho tiež dosahujem zaujímavé efekty. A nakoniec i samotným prepojením so žiarovkou dosiahnem v interiéri nejakú súhru tieňov.“ Šimon Mišurda využíva ako osvetľovací zdroj nielen žiarovky, ale i kahance, ktoré dotvoria intimitu priestoru. Kým sa rozhodol, že bude koncepčne pracovať na drotárstve a robiť práve svietidlá, prešiel aj inými doplnkami pre interiér, ako napríklad misami alebo podnosmi. "Keď príde čas, chcel by som robiť aj nejaké nábytkové kusy. Samozrejme z drôtu, kovu, prútia... Spolupracujem už od školy s Etelou Lučovou, ktorá kráča podobnou cestou a venuje sa navrhovaniu úžitkových predmetov pre interiér. Jej doménou je hlavne prútie a sklo.“

... aby boli funkčné

Hlavnou úlohou dizajnéra nie je len esteticky navrhnúť celok. Dôležitým a neoddeliteľným detailom je aj jeho funkčnosť. Dizajnér si vybral cestu, po ktorej kráča ako autor, výrobca i predajca v jednej osobe. Každý produkt, každé svietidlo či misa prejde jeho rukami. Tvary stále prispôsobuje trendom, ale zároveň hľadá kompromis medzi svojou tvorbou a požiadavkami moderného interiéru. Uprednostňuje teda čisté línie, ktoré pôsobia nadčasovo a zároveň razí do svojich výtvorov akýsi punc drotárskeho cechu. Keďže už vyrába solitérne prvky dlhšie, vytriedil si nielen jednotlivé druhy svietidiel na závesné, konzolové, nočné či stojaté, ale prešiel aj technologickým vývojom. Korpus jeho svietidiel je oveľa jednoduchší ako v začiatkoch tvorby a pritom je kvalita zachovaná. Zaujímavú časť jeho tvorby tvorí samotný výplet tienidla. Jednotlivé druhy uzlov, ktoré používa pri vypletaní, musia byť jednoduché, efektné a konštrukčne reálne.

Posun tradície remesla

Každé svietidlo stvorí dizajnér pre konkrétny interiér. Pre minimalisticky zariadený interiér, ktorý nemá v obľube príliš veľa nábytku a potrebuje prepojiť s osvetlením, sú najlepšie solitéry vrhajúce tiene a vytvárajúce rôzne efekty. Nenápadné a účinné. V interiéri s intímnou atmosférou zas lepšie vynikajú korpusy kombinované s papierom, ktorých zafarbenie zvolí tvorca podľa požiadaviek. "Vždy prispôsobujem svietidlo materiálu, ktorý sa v interiéri nachádza. Ak je tam sklo a antikoro, aj ja zvolím do svietidla sklo alebo niečo podobné.“ Diela Šimona Mišurdu ste mohli zazrieť aj na veľkých slovenských výstavách nábytku a bývania v sektore prehliadky tvorby slovenských dizajnérov. "Na rôznych výstavách sa nikdy neobjavia tie isté svietidlá. Naplánujem si určitý počet prezentácií, pri ktorých niečo sledujem a vyrobím kolekciu. V poslednom čase robím prezentácie s Etelou Lučovou spoločne a hoci fungujeme samostatne, chceli by sme raz vytvoriť interiér založený na ľudových tradíciách, pričom by bolo vidieť našu remeselnú tradíciu. Slovenská tradícia je, žiaľ, trochu na úpadku, napriek tomu, že sa remeslá rozvíjajú. Mnohí remeselníci však pri tvorbe opakujú stále to isté, staré, už videné a poznané. My sa snažíme posunúť dizajn remesla do inej, modernejšej polohy. Prispôsobiť ho súčasnosti.“ Keďže dekorované drotárske veci moderný interiér nemá rád a pôsobili by v ňom komicky, hoci sú hodnotné, Šimon Mišurda sa snaží udržať tradíciu remesla minimalistickým poňatím tvorby. Snaží sa ako ďalší dizajnéri súčasnosti zachovať stopu dneška rovnako, ako ju zachovali generácie tvorcov pred nami. "Výraznú stopu zanechali napríklad drotárski majstri inšpirovaní secesiou, výraznú ju musíme zanechať i my.“ Možnosti ručného spracovania materiálu sú veľké, dôležitý je uhol pohľadu remeselníka. "Európsku remeselnú tradíciu charakterizuje možný posun v myšlienkach i tvorbe. Krajiny Ďalekého východu charakterizuje zas typická konzervácia tradície. Európania sú teda známi tým, že sa posúvajú ďalej a prispôsobujú svoju tradíciu modernej dobe.“

Katarína Pestúnová

z internetu
http://www.casopispeknebyvanie.sk/index.cfm?module=articles&page=ArticleShow&ArticleID=4333